Deși gestionarea deșeurilor menajere a devenit, în ultimii ani, una dintre cele mai profitabile afaceri la nivel global, din păcate, autoritățile dambovițene nu se implică în rentabilizarea celor două gropi de gunoi (Titu și Aninoasa) și a sistemului de colectare a deșeurilor, care seacă bugetele locale în favoarea firmei de salubritate SUPERCOM SA, deținută de masonul Ilie-Ionel Ciuclea.
După ce, în perioada 2002 -2009, județul Dambovița a beneficiat de 26 milioane euro, finanțare europeană, pentru realizarea unui sistem integrat de colectare, transport, tratare și depozitare a deșeurilor, astăzi, din cauza indiferenței conducerilor Consilului Județean și Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Management Integrat al Deșeurilor (cunoscută sub denumirea de ADI Salubritate), problema gunoiului este una din ce în ce mai greu de gestionat și de controlat.
Din cauza indiferenței față de banul public, autoritățile județene nu își dau în mod real silința din a crea din această oportunitate un sistem de management integrat al deșeurilor, ce poate aduce profit atât în buzunarul ADI, cât și în buzunarul cetețenilor, prin scăderea taxei de habitat.
Încă din anul 2002, autoritatea județeană a beneficiat de finanțare europeană pentru realizarea unui sistem integrat „Reabilitarea colectării, transportului, tratării și depozitării deșeurilor solide în județul Dâmbovița”.
Proiectul a fost finalizat în anul 2009, în anul 2010 Consiliul Județean încheind cu Supercom SA, pentru o perioadă de 8 ani, contractul nr 170/33/31.03.2010, în valoare de 270.058.774 lei pentru delegarea gestiunii serviciilor de colectare și transport gunoi menajer.
Deși acest contract a expirat la jumătatea anului trecut, colectarea gunoiului din Dâmbovița se realizează tot de SUPERCOM SA, în baza unui act adițional la contractul din 2010. Trebuie avut în vedere faptul că tocmai acest contract a condus la acumularea de către autoritățile dâmbovițene (89 de primării locale și consiliul județean) de datorii de milioane de lei, ajungându-se în situații în care, în repetate rânduri, conturile primăriilor au fost executate silit pentru neplata lor.
Deși istoria prezentată aici pe scurt este mult mai complicată și își are și proprii eroi care au făcut-o posibilă, pornind de la Florin Popescu și ajungând la Marin Antonescu, care în 2010 ocupa funcția de vicepreședinte al CJ, iar în 2019 este administrator public al ADI Salubritate (funcție ocupată, din postura de unic candidat, cu bunăvoința finului său, Adrian Țuțuianu), în anul 2019 este absolut necesar ca aceste lucruri să fie îndreptate.
În concluzie, dacă în anul 2010 autoritățile puteau să invoce lipsa de experiență în gestionarea în sistem integrat a problemei deșeurilor, în anul 2019 acest lucru nu mai poate fi valabil și ar trebui ca pe masa de lucru a acestora să se afle documentele necesare încheierii unui nou contract care să îndrepte vechile greșeli și să fie conceput și redactat în conformitate cu normativele europene și în folosul comunității, fără suspiciunea că favorizează niște așa-zise grupuri de interese.
În realitate, deși ADI Salubritate afirmă că a încheiat un contract de consultanță prin care ar trebui asigurată întocmirea documentației necesare unei noi achiziții publice de servicii de colectare și transport al deșeurilor menajere, pe de altă parte a prelungit contractul actual cu SUPERCOM, fără a impune condiții reale de colectare selectivă și reciclare, așa cum o cere legislația actuală.
În aceleași puncte de vedere primite de la CJ Dambovița și ADI Salubritate cu privire la modul de prelungire a contractului, se susține faptul că prelungirea acestui contract (Hotărârea Adunării Generale ADI nr. 259/26.03.2018) s-a realizat în mod legal, operând in baza legislației în vigoare de la data încheierii contractului, adica 2010. Ce nu se precizează este faptul că, de la momentul 2010, legislația în domeniul deșeurilor a suferit o serie de modificări care nu au fost luate în considerare la prelungirea contractului, și care la momentul 2019 generează în continuare costuri ridicate pentru administrația locală și, implicit, pentru locuitorii județului Dâmbovița.
Aici amintim faptul că firma Supercom SA a fost implicată, în perioada 2008 – 2009, în problemele identificate de către Consiliul Concurenței la Primăria Sectorului 2 București, unde aceasta beneficia de prelungirea succesivă a contractului de deszăpezire încheiat din anul 1999. Urmare a contestării sancțiunilor aplicate, instanța a emis o hotărâre definitivă prin care obligă organizarea unei licitații și condamnă acest mod de prelungire a contractelor.
Dacă prelungirea ar fi fost condiționată de colectarea selectivă a deșeurilor și creșterea gradului de reciclare, implicit valorificarea gunoiului provenit din plastic, metal, hartie sau sticlă ar fi putut genera venituri pentru ADI Salubritate și implict ar fi putut genera scăderi ale costurilor, deci în ultimă instanță a taxei de habitat platită de cetățeni. Din păcate, contractul și prelungirea acestuia invocă colectarea selectivă ca o posibilitate, nu ca o obligativitate, și asta în anul 2019.
În anul 2017, autoritățile județene au mirosit o oportunitate din această afacere cu gunoiul județului, și Alexandru Oprea, aflat în primul mandat președinte al CJ, a insistat ca ADI Salubitate să aprobe înființarea unui operator propriu, SC ECOS DÂMBOVIȚA SA TÂRGOVIȘTE (hotărârea asociației nr 205/21.06.2017), scopul fiind acela de a colecta deșeurile după expirarea contractului cu SUPERCOM, o opțiune cum nu se poate mai legală și favorabilă județului pentru că, conform legii, în acest caz nici nu mai este nevoie de licitație, fiind permisă atribuirea directă.
Adică, pe scurt, nu ar mai fi nevoie de cheltuieli cu firme de consultanță, s-ar evita suita de contestații și banii plătiți de dâmbovițeni ar rămâne în asociație și să fie utilizați pentru investiții și crearea unui sistem de management integrat al deșeurilor, care poate să genereze profit pentru membrii asociației.
În prezent se pare că această inițiativă a fost abandonată, societatea fiind neoperațională, iar autoritățile ”preferând” serviciile oferite de Supercom, cu toate că deșeurile sunt colectate fără să existe un echipament de cântărire a acestora și, cel mai important, nu s-a găsit nicio soluție viabilă pentru colectarea selectivă a deșeurilor din zona urbană.
De ce spunem acest lucru? Pentru că acest vechi contract îi costă tot pe cetățeni!
SUPERCOM SA ar trebui să colecteze gunoiul pe 2 fracții, respectiv umed și uscat, și nu deține nicio capabilitate de sortare pentru a asigura condițiile prevăzute de Legea 101 din 2006 a serviciului de salubrizare a localităților, de sortare pe minim 4 fracții.
Deși termenul de implementare a acestei măsuri este de 30 iunie 2019, măsurile pentru a îmbunătăți această situație sunt timide și într-un stadiu tardiv, nerealizarea acestora în termenul legal și în conformitate cu prevederile legislative actualizate urmând să determine plata către bugetul de stat a unei taxe suplimentare de 30 lei/tonă de gunoi colectat începând cu 01 iulie 2019. Mai mult, prin aplicarea prevederilor OUG 74 din iulie 2018, această taxă va crește începând din ianuarie 2020 la valoarea de 80 lei/tonă.
Practic, în loc să fie urgentate demersurile de aplicare a legislației naționale și europene, ADI Salubritate intenționează cheltuirea de bani pentru publicitate prin care sa ne învețe cum să aruncăm gunoiul și pentru saci în care sa fie colectate deșeurile reciclabile. Dar sa fim bine înțeleși, acești saci nu vor fi distribuiți peste tot, ci doar la casele din mediul urban, în mediul rural nefiind identificată o soluție viabilă, conform celor declarate de Marin Antonescu.
Dacă sumele mai sus-menționate par mici, realitatea este că acestea trebuie înmulțite cu cantitatea de deșeuri depozitate, care în fiecare an este în creștere. În anul 2018, cei care se ocupă de această activitate au estimat că s-au colectat aproximativ 150.000 tone. Acest fapt va determina împărțirea penalităților tot către cetățeni, adică o posibilă creștere a taxei de habitat de la 21 lei/gospodărie, cât este în prezent, la peste 27 lei. Această posibilă creștere nu a fost confirmată de ADI Salubritate sau de CJ Dâmbovița, dar este consecința inevitabilă a aplicării taxelor generată de colectare neselectivă.
În concluzie, incompetența autorităților va fi plătită tot de către cetățeni doar dacă cei aleși să ne reprezinte nu vor face ceea ce ar trebui făcut, adică o nouă licitație pentru delegarea gestiunii serviciilor de colectare și transport a deșeurilor menajere în conformitate cu normele europene obligatorii și pentru România.
Dacă până acum nu au fost demarate niciun fel de acțiuni în acest sens rămâne să ne întrebăm dacă acțiunile au fost girate de Adrian Țuțuianu, finul său Marin Antonescu, sau noua administrație, prin revenirea lui Alexandru Oprea, va identifica soluții pentru cetățeni și nu doar pentru buzunarul unor firme.
Ceea ce autoritățile dâmbovițene nu vor să ia în considerare este avantajul major pe care îl are județul Dâmbovița, fiind unul din cele 6 județe de la nivel național unde colectarea, transportul și depozitarea deșeurilor se realizează într-un sistem căruia îi lipsesc doar câteva elemente pentru a întruni condițiile unui Sistem Integrat de Management al Deșeurilor (SMID). Dacă această oportunitate ar putea fi valorificată, sistemul ar fi ajustat astfel încât județul și, implicit, cetățenii ar putea avea multe avantaje, respectiv colectarea selectivă și valorificarea deșeurilor în interesul ADI, scăderea presiunii pe gropile de gunoi care deja sunt supraîncărcate, valorificarea deșeurilor vegetale prin asigurarea unei așa-zise fabrici de compost (la orice magazin cel mai ieftin sac de compost este în jur de 10 lei, iar materia primă în această situație va fi una gratis).
Pentru a atinge acest deziderat trebuie doar ca cei responsabili să dea dovadă de bună credință și să lucreze în interesul cetățenilor pentru că nu pot să afirme că nu există finanțare în acest sens. Banii pentru achiziții de utilaje și aparatură specifică sortării ne sunt oferiți chiar de UE, trebuie doar să fie accesat Programul Operațional de Infrastructură Mare, POIM pe înțelesul tuturor, și acest pas se realizează prin declararea județului Dâmbovița ca județ eligibil și finalizarea Programului Județean de Gestionare a Deșeurilor.
Comments